Usein kysytyt kysymykset Elisa Tietoturvapalvelusta

Asennus ja käyttö

Elisa Tietoturvapalvelun tilaus

Jos sinulla on Elisa Viihde, saat tilattua Elisa Tietoturvapalvelun osoitteesta http://elisaviihde.fi.

Käyttöjärjestelmät, joissa Tietoturvapalvelu toimii

Palvelun täydelliseen asentamiseen tarvitset kiinteän internetyhteyden ja internetselaimen (Internet Explorer 6 tai uudempi). Mobiililaajakaistan käyttäjille suositellaan asennusta kiinteässä verkkoyhteydessä. Myös palvelun automaattinen päivittyminen vaatii internetyhteyden: palvelu hakee uudet päivitykset ja viruskuvaukset internetistä.

Elisa Tietoturvapalvelu versio 12 toimii seuraavissa käyttöjärjestelmissä

  • Windows 8 (ei RT)
  • Windows 7 32- ja 64-bittiset kaikki versiot
  • Windows Vista 32- ja 64-bittiset kaikki versiot
  • Windows XP 32-bit Home/Professional/Media Center Edition, Service Pack 3
  • Mac OS X 10.6 (Snow Leopard)
  • Mac OS X 10.7 (Lion)
  • Mac OS X 10.8 (Mountain Lion)


Jotta Elisa Tietoturvapalvelu toimisi tietokoneellasi, tarvitset vähintään

Suoritin

  • Windows 8, 7 ja Vista: Intel Pentium 4 2GHz tai enemmän
  • Windows XP: Intel Pentium III 1 GHz tai enemmän
  • Mac OS X: Intel-prosessori 32 bit kernel
    Esimerkkejä Intel-pohjaisista Mac-koneista: Apple MacBook, Apple MacBook Air, Apple MacBook Pro, Apple Mac mini, Apple iMac.

Levytila

  • 800 Mt vapaata levytilaa

Muisti

  • Windows 8, 7 ja Vista: 1 Gt RAM-muistia tai enemmän
  • Windows XP: 512 Mt RAM-muistia tai enemmän 

Tietoturvapalvelun tuetut versiot

Suosittelemme käyttämään aina uusinta versiota. Uusimman version löydät tästä.
Voit tarkistaa käytössäsi olevan version napsauttamalla hiiren oikealla painikeella ilmoitusalueella (näytön alareunassa kellon vieressä) olevaa Elisa Tietoturvapalvelu -kuvaketta ja valitsemalla valikosta Tietoja... Avautuvasta ikkunasta näet Elisa Tietoturvapalvelun version ylimmällä rivillä.

Asennusohjeet

Elisa Tietoturvapalvelun asennusohjeet ja ohjelman asennuspaketit löydät alla olevista linkeistä.

Tietoturvapalvelun tilauskoodi

Elisa Tietoturvapalvelun kokeiluversio on käytettävissä 30 päivää veloituksetta. Kokeilujakson aikana tai sen jälkeen tuotteen voi aktivoida uudelleen käyttöön syöttämällä ohjelmaan Elisa Tietoturvapalvelun tilauskoodin. Tilauskoodin saaminen edellyttää sopimusta Elisa Tietoturvapalvelusta. Helpoiten tilaat Elisa Tietoturvapalvelun osoitteesta http://www.elisa.fi/tietoturva, jolloin saat tilauskoodin sähköpostiisi toimitusvahvistuksen yhteydessä.

Tilauskoodin avulla on myös mahdollista vaihtaa tuotteen lapsilukon salasana, jos salasana on unohtunut.

Tilauskoodi löytyy OmaElisasta (Tietoturvapalvelu > Muokkaa tietoja) 2-3 arkipäivän kuluttua tilauksesta.

30:n päivän testiaika on täynnä, rekisteröi tai poista Elisa Tietoturvapalvelu

Jos haluat rekisteröidä Elisa Tietoturvapalvelun, syötä tilauskoodi seuraavasti:

1. Avaa Elisa Tietoturvapalvelun pääikkuna kaksoisnapsauttamalla alapalkissa näkyvää Elisa Tietoturvapalvelu -kuvaketta.

2. Napsauta pääikkunan alareunasta Asetukset.

3. Uudesta ikkunasta napsauta kohtaa Muut asetukset.

4. Valitse avautuvasta valikosta Tilaus.

5. Napsauta Muuta koodi -painiketta ja syötä tilauskoodisi kenttään.

Tietoturvapalvelun käyttö toisen operaattorin laajakaistaliittymässä

Voit käyttää Elisa Tietoturvapalvelua myös toisen operaattorin laajakaistaliittymässä. Laajakaistaliittymäsi palveluntarjoajalla ei ole merkitystä Tietoturvapalvelun toiminnan kannalta, mistä syystä voit käyttää Tietoturvapalvelua myös ulkomailla, ulkomaisessa laajakaistaverkossa.

Lapsilukon asetukset

Jos olet tilannut Lapsilukollisen version, voit katsoa ohjeet Lapsilukon käyttöönottoon asennusohjeesta. Lapsilukon asetukset voidaan määritellä jo asennusvaiheessa tai myöhemmin asennuksen jälkeen valitsemalla Elisa Tietoturvapalvelusta Asetukset > Internet > Lapsilukko ja ruksaamalla kohdan Ota lapsilukko käyttöön.

Palomuurin palvelut

Elisa Tietoturvapalvelun palomuurisäännöt perustuvat aina palomuuriin määritettyihin palveluihin. Vaikka valmiita palveluita löytyy oletuksenakin jo huomattavan paljon, joudutaan joissain tapauksissa luomaan uusia palveluita.


Anna palvelulle nimi, ja määritä sen käyttämä protokolla (yleensä TCP(6) ). Nimeksi kannattaa valita mahdollisimman hyvin palvelua kuvaava nimi.

Tämän lisäksi palvelulle on määritettävä portit joita se käyttää. Porttien määrittämiseksi paina aloittaja- ja vastaajaportin vieressä olevaa Muokkaa.

Voit määrittää joko yksittäisen portin tai alueen joita palvelu käyttää. Kun portti on määritetty, paina Lisää luetteloon, jolloin portti tulee näkyviin porttiluetteloon. Voit lisätä samalle palvelulle useita portteja ja porttialueita.

Tietoturvapalvelun toiminta aikaisemmin ladatun kolmannen osapuolen virustorjuntaohjelman kanssa

Jos sinulla on käytössäsi jokin Elisa Tietoturvapalvelun vanhempi versio, asennusohjelma poistaa sen automaattisesti ennen uuden ohjelmiston lataamista. Jos käytössäsi on ollut jokin muu virustentorjuntaohjelma, poista se ennen Elisa Tietoturvapalvelun asentamista. Jatkossa et tarvitse enää muita erillisiä virustorjuntaohjelmia.

Käyttöliittymän kielen vaihtaminen

Elisa Tietoturvapalvelu on mahdollista asentaa kolmella eri kielellä, suomen-, ruotsin- ja englanninkielisenä. Jos käyttöliittymän kieli halutaan vaihtaa, täytyy Elisa Tietoturvapalvelu asentaa uudelleen. Vanhaa asennusta ei tarvitse poistaa, vaan uusi asennus voidaan tehdä suoraan vanhan asennuksen päälle. Asennusohjeeseen pääset tästä.

Tietoturvapalvelun asentaminen verkossa olevalle toiselle koneelle

Elisa Tietoturvapalvelun yhdellä tilauskoodilla voit asentaa ohjelman kolmelle tietokoneelle.

Tilauskoodin voit tarkastaa tarvittaessa helposti OmaElisa–palvelusta. Koodi näkyy OmaElisan etusivulla, heti sisäänkirjautumisen jälkeen.

Tietoturvaohjelmiston jakaminen eteenpäin ystäville

Ohjelmiston jakaminen ystävillesi on tekijänoikeussääntöjen vastaista ja henkilö, joka rikkoo näitä sääntöjä voidaan asettaa lailliseen vastuuseen väärinkäytöksistä. Lisäksi oma ohjelmistosi saattaa lakata toimimasta, jos sen koodia käytetään toisessa työasemassa.

 

Ongelmatilanteet

Asennus jää kesken
Useimmiten ongelma korjaantuu tietokoneen uudelleenkäynnistyksellä, jolloin päivitys jatkuu siitä mihin se jäi. Uudelleenkäynnistämistä kannattaa tarvittaessa kokeilla muutaman kerran. Mikäli ongelma ei poistu, aloita asennus uudestaan.
Tietokone menee jumiin uudelleenkäynnistyksen jälkeen
Tämänkaltaiset ongelmat liittyvät usein ristiriitaan jonkun toisen ohjelman kanssa. Tyypillinen aiheuttaja on muu antivirusohjelmisto. Poista koneeltasi muut tietoturvaohjelmistot ja yritä asennusta uudelleen.

Tietokone jumiutuu tai lakkaa vastaamasta komentoihin ohjelmiston tai päivityksen asentamisen aikana

Jos tietokoneesi jumiutuu tai lakkaa vastaamasta komentoihin ohjelman tai päivityksen asentumisen aikana, asennuksen tilanne ennen tietokoneen kaatumista jää muistiin ja näin ollen asentamista ei tarvitse aloittaa alusta uudelleen, vaan se jatkuu siitä mihin se ennen koneen jumiutumista jäi.

Tietoturvapalvelun päivityksen jälkeen tiedostojen lataaminen ei onnistu ja pankkien pop-upit eivät toimi

Tietyissä tapauksissa Elisa Tietoturvapalvelun päivityksessä tuleva Selaimien hallinta saattaa estää tiedostojen lataamisen ja esim. pankkipalveluiden käyttämisen. Ongelma poistuu yleensä poistamalla Selaimien hallinta käytöstä.

Selaimen hallinnan saa pois päältä seuraavasti:

  • Avaa Elisa Tietoturvapalvelun hallintanäkymä kellon vieressä olevasta kuvakkeesta.
  • Avaa hallintaikkunan alareunasta Asetukset.
  • Painetaan kohta Internet auki.
  • Kohdasta Luotetut sivustot voit listata haluamiasi sivustoja luotetuiksi tai ottaa koko selauksen suojauksen pois käytöstä ottamalla ruksin pois kohdasta Ota selauksen suojaus käyttöön. Tietokoneesi on kuitenkin huomattavasti haavoittuvampi tällöin.

Automaattisten päivitystiedostojen nollaaminen, jos automaattiset päivitykset lakkaavat toimimasta

Jos Elisa Tietoturvapalvelun automaattiset päivitykset lakkaavat toimimasta, on syynä yleensä viallinen päivityspaketti, jota automaattisiin päivityksiin käytettävä Elisa Tietoturvapalvelun backweb-komponentti ei osaa korjata. Ongelma saadaan kuitenkin yleensä korjattua käyttämällä fsaua-resetiä, jolla backwebin lataamat päivitykset poistetaan. Resetoinnin jälkeen backweb lataa kaikki päivitykset uudestaan, ja automaattiset päivitykset toimivat jälleen.

Huom! Koska fsaua-reset poistaa viruskuvaustietokannan, virustorjunta ei toimi ennen kuin viruskuvaustietokanta on päivitetty.

Fsaua-resetin käyttöohje

1. Lataa Elisa Tietoturvapalvelun virustunnisteiden resetointi-työkalu fsaua-reset ja tallenna se esim. työpöydällesi.

2. Käynnistä sovellus fsaua-reset.exe.

3. Avautuvassa mustassa ikkunassa sovellus varmistaa halutaanko resetointityökalu varmasti suorittaa. Jatkaaksesi, paina näppäintä Y.

4. Elisa Tietoturvapalvelu lataa tämän jälkeen uudet viruskuvaukset automaattisesti.

Resetointityökalu saattaa aiheuttaa verkkoliikennettä jopa noin 10 megatavun verran. Huomioithan sen, mikäli käytössäsi on mobiililiittymä ja dataliikennelaskutuksesi määräytyy siirretyn datamäärän mukaan. Emme suosittele viruskuvausten nollaamista mobiilidatayhteydellä.

Tietoturvapalvelu ilmoittaa toimintahäiriöstä

Toimintahäiriö on yleensä vain väliaikainen häiriötilanne, joka normaalisti poistuu jonkin ajan kuluttua automaattisesti. Toimintahäiriö ilmenee, jos tietokone käynnistyy hitaasti tai käy muuten hitaalla jostakin syystä, jonka johdosta Elisa Tietoturvapalvelukin käynnistyy hitaasti.

Login kerääminen häiriötilanteesta

Elisan asiakaspalvelun pyynnöstä voit kerätä logitiedoston lataamalla logging.zip-tiedoston ja toimimalla alla olevan ohjeistuksen mukaan. Toimittamalla logitiedoston asiakaspalveluumme, voimme selvittää mistä ongelma johtuu.

Kun olet ladannut logging.zip-tiedoston esim. työpöydällesi, pura paketin kaikki tiedostot johonkin kansioon. Käynnistä sen jälkeen kansiosta skripti logging_on.bat ja käynnistä tietokoneesi uudelleen.

Kun tietokoneesi on käynnistynyt ja toimintahäiriöstä ilmoittava varoitus on poistunut tai jos varoitus ei poistu ollenkaan ja olet odottanut 10 minuuttia tietokoneen käynnistymisen jälkeen, lopeta login kerääminen käynnistämällä samasta kansiosta skripti logging_off.bat.

Kerätty logitiedosto löytyy polusta C:\scanlog.log. Ole tämän jälkeen yhteydessä asiakaspalveluumme logitiedoston toimittamiseksi.

Internetyhteys on lakannut toimimasta

Palomuuri voi joissain tapauksissa estää tietokoneen liikennöinnin verkkoon. Tarkista seuraavat asiat, jotta palomuuri voidaan sulkea ongelman ulkopuolelle:

  • palomuuri on normaalitilassa
  • sovellusten hallinta ei ole estänyt halutun ohjelman verkkoyhteyttä
  • palomuurisäännöistä ei löydy liikennettä estävää sääntöä.

Jos tilaukseesi kuuluu lapsilukko, tarkista myös ettei sen suodatus estä halutun sivun näyttämistä. Helpoimmin se onnistuu poistamalla lapsilukko hetkellisesti käytöstä.

Internetyhteys ei enää toimi Microsoftin päivitysten jälkeen

Jos www-sivut eivät enää avaudu ja olet tietokoneesi on hiljattain ladannut Microsoftin päivityspaketin koneelle, saatat joutua sallimaan Internet Explorerin pääsyn verkkoon uudelleen Elisa Tietoturvapalvelussa tai muussa käyttämässäsi tietoturvaohjelmistossa.

Sovelluksen verkkoon pääsyn salliminen

Kun jo aiemmin sallittu sovellus on muuttunut esim. päivitysten yhteydessä, Elisa Tietoturvapalvelu havaitsee muutoksen ja kysyy käyttäjältä automaattisesti halutaanko sovelluksen pääsy verkkoon sallia. Yleisiä sovelluksia, jotka käyttävät verkkoyhteyttä ja joiden pääsyn verkkoon voit turvallisin mielin sallia ovat esim. internetselaimet kuten Internet Explorer ja Mozilla Firefox sekä sähköpostiohjelmat kuten MS Office Outlook, MS Outlook Express, Microsoft Mail ja Mozilla Thunderbird. Jos saat tällaisen varoituksen Elisa Tietoturvapalvelulta yllä mainituista sovelluksista, valitse Älä näytä tätä valintaikkunaa tämän ohjelman kohdalla ja Salli.

Mikäli Elisa Tietoturvapalvelu ei kysy lupaa sovellukselle, vaan estää sen verkkoon pääsyn suoraan, ongelma ilmenee niin, että esim. www-sivut eivät näy käyttämälläsi internetselaimella (saat ilmoituksen "Sivua ei voi näyttää") tai sähköpostia ei pysty lukemaan (sähköpostiohjelma ilmoittaa "palvelimeen ei saatu yhteyttä"). Tarkista tällöin alla olevan ohjeen mukaisesti, että käyttämäsi sovelluksen pääsy verkkoon ei ole estettynä Elisa Tietoturvapalvelun sovellusten hallinnassa.

  1. Avaa Elisa Tietoturvapalvelu.
  2. Napsauta Lisäasetukset... Elisa Tietoturvapalvelun pääikkunan oikeasta alakulmasta.
  3. Avaa Internet-suojaus -valikko vasemman laidan valikosta napsauttamalla sen edessä olevaa plusmerkkiä (merkki vaihtuu miinukseksi kun valikko on avattu).
  4. Napsauta avautuneesta valikosta Sovellusten hallinta.
  5. Varmista, että käyttämäsi sovellus esim. Internet Explorer ( iexplore.exe) on listassa ja sen käyttö on Salli (eikä Estä).
  6. Jos käyttämäsi sovelluksen käyttö on Estä -tilassa, valitse sovellus napsauttamalla sen nimeä listassa, napsauta sen jälkeen Tiedot... ja vaihda tila kohdasta Työasema (lähtevä) valintaan Salli ja napsauta OK.
  7. Jos käyttämääsi sovellusta ei näy listassa ollenkaan, napsauta Lisää..., Selaa... ja selaa sovelluksen asennushakemistoon (Internet Explorer löytyy oletuksena hakemistosta C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe), josta valitaan sovelluksen exe-tiedosto ja sen jälkeen Avaa.
  8. Vaihda sovelluksen tila kohdasta Työasema (lähtevä) valintaan Salli ja napsauta OK.
  9. Napsauta sen jälkeen Tietoturvapalvelun muihinkin ikkunoihin OK.

Mikäli käytössäsi on jokin muu tietoturvaohjelmisto kuin Elisa Tietoturvapalvelu, toimi vastaavalla tavalla, mutta huomioi että valikot ja vaihtoehdot saattavat olla eri nimisiä.

Tietoturvapalvelu ilmoittaa tilauksen vanhentuneen

Tilauksen vanheneminen johtuu yleensä siitä että Elisa Tietoturvapalvelu on asennettu toiselle tietokoneelle tai käyttäjätilille samalla rekisteröintiavaimella. Ongelman korjaamiseksi on kaksi vaihtoehtoa. Voit joko poistaa molemmat Elisa Tietoturvapalvelun asennukset ja asentaa ohjelmiston uudestaan halutulle koneelle ja syöttää rekisteröintiavaimen asennuksen yhteydessä.

HUOM! Tietokoneesi tietoturva on puutteellinen kun Elisa Tietoturvapalvelun asennus poistetaan. Käyttöjärjestelmän oma palomuuri kannattaa kytkeä päälle uudelleenasennuksen ajaksi.

Tai voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, jotta rekisteröintiavaimesi saadaan resetoitua ja voit syöttää rekisteröintiavaimen uudestaan suoraan ohjelmaan.

Tietoturvapalvelu varoittaa käyttöoikeuden päättymisestä, vaikka tilauskoodini on voimassa

Jos Tietoturvapalvelu ei heti asennuksen jälkeen saa yhteyttä palvelimelle, tuotteeseen määrittyy automaattisesti seitsemän vuorokauden pituinen kokeilujakso.

Kun yhteydenotto palvelimeen on onnistunut, käyttöoikeus muuttuu automaattisesti tilauskoodin mukaiseksi ja varoittelu päättyy.

Ongelmaa voi yrittää korjata myös Tietoturvapalvelun uudelleen asennuksella. Poista Tietoturvapalvelu poistotyökalun avulla ja asenna ohjelma uudestaan. Asennusohjeen löydät täältä.
Virustunnisteet ovat vanhentuneet

Fsaua-reset on ohjelma, jonka avulla voidaan nollata Elisa Tietoturvapalvelun automaattisten päivitysten tilan. Tämä auttaa tilanteissa, joissa automaattiset päivitykset ovat jääneet jumiin esim. viallisen päivityspaketin takia. Tämä näkyy Toimintahäiriönä kohdassa Automaattiset päivitykset. Ohjeen automaattisten päivitystiedostojen nollaamiseen löydät täältä.

Varmista myös, että tietokoneesi kello ja päivämäärä ovat ajantasalla, sillä Tietoturvapalvelu ilmoittaa vanhentuneista virustunnisteista myös, jos tietokoneesi kello ja päivämäärä eivät ole ajantasalla.

Elisa Tietoturvapalvelun uudelleen asennus

Jos edellä mainitut toimenpiteet on tehty, mutta Tietoturvapalvelu ilmoittaa edelleen vanhentuneista virustietokannoista tai toimintahäiriötä automaattisissa päivityksissä, eikä koneen uudelleen käynnistäminen auta, kannattaa kokeilla Tietoturvapalvelun uudelleen asennusta.

Huom! Älä aja poisto-ohjelmaa, jos Elisa Tietoturvapalvelu toimii moitteettomasti.

Lataa poistotyökalu.

Suorita ladattu tiedosto ja hyväksy Lisenssiehdot valitsemalla "I accept the terms in the license agreement" ja napsauta sen jälkeen Next. Ohjelma poistaa Tietoturvapalvelun järjestelmästäsi ja käynnistää tietokoneesi uudelleen. Tämän jälkeen voit asentaa Tietoturvapalvelun tietokoneellesi uudelleen.

Jos nämä toimenpiteet eivät auta, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Sähköpostissa kerrotaan uudesta, todella vaarallisesta viruksesta

Hyvin todennäköisesti kyseessä on ketjukirje, joka levittää tietoa olemattomasta tietokoneviruksesta (Hoax). Lisätietoja viruksista ja hoaxeista löydät täältä.

Svchost.exe

Elisa Tietoturvapalvelu sisältää ominaisuuden, jolla palomuurin toimintaa voidaan säätää ohjelmakohtaisesti. Tämän ominaisuuden käyttäminen ilmoittaa kaikista yksittäisistä ohjelmista, jotka yrittävät käyttää internet-yhteyttä. Svchost.exe, spoolsv.exe, lsass.exe, services.exe ja winlogon.exe ovat Windowsin komponentteja, jotka käyttävät toiminnassaan verkkoyhteyttä. Näiden pääsyä internetiin ei tarvitse sallia, mikäli Windows toimii normaalisti. Näiden palvelujen liikennöinnin sulkeminen kuitenkin estää verkkotulostinten käyttämisen sekä Windows-työryhmien toimimisen muiden lähiverkon tietokoneiden välillä.

Tietoturvapalvelu ei osaa puhdistaa virusta

Kyseessä on luultavasti virustiedosto, joka on käytössä, tai viruksen toiminta on estetty nimeämällä virustiedosto uudestaan. Jos tiedoston pääte on ?.0XX?, eli päätteen esimmäinen merkki on nolla, on se merkki siitä että Elisa Tietoturvapalvelu on nimennyt tiedoston uudestaan ja estänyt viruksen toiminnan. Tiedoston voi poistaa itse (vaatii joissain tapauksissa koneen käynnistämisen vikasietotilassa).

Lisäapua virusten poistamiseen koneeltasi saat Omaguru-palvelusta.

Asennuksen poistaminen 

Jos et halua enää käyttää Elisa Tietoturvapalvelua tai haluat asentaa sen tilalle käyttöösi jonkin toisen tietoturvaohjelman, suosittelemme poistamaan Tietoturvapalvelun käyttämällä siihen tarkoitettua erillistä poistotyökalua. Löydät poistotyökalun Ladattavat tiedostot -sivulta kohdasta "Tietoturvapalvelun lataustiedostot".

Mikäli asennus poistetaan perinteisellä tapaa asennettujen ohjelmien kautta, asennuksesta saattaa jäädä järjestelmään tietoja, jotka saattavat vaikuttaa uuden tietoturvaohjelman  asentamiseen ja toimivuuteen. Käytä poistotyökalua myös tällöin perinteisen asennuksen poistamisen jälkeen.
 

Asiantuntevaa neuvontaa asennusten poistamiseen saat myös Omagurusta.

 

‹ Takaisin

Oliko tästä ohjeesta sinulle apua?

Ei yhtään

Todella paljon

Miten voimme parantaa tätä ohjetta?

Huomioithan, että emme käsittele tätä kautta tulevia liittymämuutos- tai yhteydenottopyyntöjä.
Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme >

Kiitos vastauksestasi!

Oletko jo tutustunut Palstaan? Tervetuloa keskustelufoorumillemme kysymään neuvoja, antamaan palautetta ja tapaamaan elisalaisia asiantuntijoita.