Oma Elisa Oma Saunalahti Asiakastuki

SIM-kortin tai laitteen katoaminen

Toimi seuraavan ohjeen mukaan, jos SIM-korttisi tai laitteesi (esim. puhelin tai tablet-laite) varastetaan tai katoaa.

1. Tee katoamisilmoitus Elisalle

Ilmoita katoamisesta Elisalle, jolloin liittymäsi käyttö estetään. Palvelemme numerossa ympäri vuorokauden. Voit estää liittymäsi käytön myös OmaElisan "Matkaviestintä"-välilehden kautta. Jos käytössäsi on Elisan yritysliittymä, voi yrityksen puhelinyhteyshenkilö tehdä tilapäisen sulun Yritysten OmaElisan kautta.

2. Tee mahdollinen rikosilmoitus

Varastettu matkapuhelin tai SIM-korttipaikalla varustettu Tablet-laite voidaan operaattorin toimesta asettaa Mustalle listalle. Mustalla listalla olevaa laitetta ei voi käyttää niiden operaattoreiden SIM-korteilla, jotka ovat mukana listan ylläpidossa ja toiminnassa. Yhteistyössä on mukana kaikki kotimaiset sekä suurin osa eurooppalaisista operaattoreista.
 
Mikäli laitteesi on varastettu, tee rikosilmoitus poliisille. Lähetä skannattu rikosilmoituksen kopio sähköpostin liitteenä osoitteeseen imei.sulku(at)elisa.fi tai faksaa se numeroon 010 29 60787. Kopion tulee olla virallisesta rikosilmoituksesta, internetissä tehdyn rikosilmoituksen kopio ei kelpaa. Jos rikosilmoitus on tehty internetissä, pyydä Poliisilta virallinen rikosilmoitus. Laitetta ei lisätä listalle ilman rikosilmoitusta.

Laitteen IMEI-koodi ja mahdolliset muut tunnisteet tulee lisätä rikosilmoitukseen itse. Laitteen IMEI-koodi löytyy alkuperäisestä laitteen pakkauksesta. Lisää sähköpostin tai faxin saatteeksi maininta "Laitteen lisääminen mustalle listalle". Säilytä rikosilmoitus, jotta puhelin voidaan tarvittaessa poistaa myöhemmin Mustalta listalta.

Jos laitteesi myöhemmin löytyy, voidaan se poistaa Mustalta listalta. Lähetä kopio rikosilmoituksesta sähköpostilla imei.sulku(at)elisa.fi tai faksaa se numeroon 010 29 60787. Lisää saatteeksi maininta "Laitteen poistaminen mustalta listalta".

3. Ota yhteys vakuutusyhtiöösi

Jos tarvitset todistuksen IMEI-sulusta, ilmoita siitä sulkupyynnön yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen imei.sulku(at)elisa.fi tai faksilla 010 29 60787. Todistus IMEI-sulusta lähetetään kirjepostilla laitteen omistajan kotiosoitteeseen.

Huomioithan, että olet itse vastuussa liittymäsi käytöstä, kunnes katoamisesta on ilmoitettu Elisalle. Tämän jälkeen vastuu liittymän käytöstä on Elisalla.

Suosittelemme, että säilytät ja käsittelet matkapuhelintasi ja siinä olevaa maksuominaisuuden sisältävää SIM-korttia huolellisesti. Matkapuhelimella tehdyt puhelut/tekstiviestit, ostot ja tilaukset ovat juridisesti sitovia. Tämän vuoksi SIM-kortin alkuperäinen PIN-koodi tulee vaihtaa. Voit vaihtaa PIN-koodin SIM-kortin palveluvalikossa omassa matkapuhelimessasi.

Valitse PIN-koodi siten, että se ei ole helposti arvattavissa, mutta pystyt sen itse muistamaan. Huonoja valintoja ovat esimerkiksi julkiset rekisterinumerot, omat tai läheistesi merkkipäivät. PIN-koodia ei koskaan tulisi kirjoittaa muistiin, vaan se tulisi opetella ulkoa. PIN-koodia ei missään nimessä tule tallettaa matkapuhelimeen tai lompakossa säilytettävään muistilappuun.

Vaihda PIN-koodi välittömästi, jos epäilet koodin joutuneen toisen henkilön tietoon.

4. Liittymän uudelleenavaus ja uusi SIM-kortti

Jos SIM-kortti löytyy, liittymän omistajana voit poistaa tilapäisen sulun liittymältäsi maksutta OmaElisassa. Liittymän omistaja voi avata liittymän myös ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme, jolloin avauksesta veloitetaan hinnaston mukaisesti. Elisan yritysliittymän tilapäisen sulun voi poistaa yrityksen puhelinyhteyshenkilö Yritysten OmaElisan kautta.

Jos SIM-korttia ei löydy, voit hakea liittymääsi uuden SIM-kortin lähimmästä Elisa myymälästä. Valittavissa on perinteinen SIM-kortti, MicroSIM-kortti ja NanoSIM-kortti.

‹ Takaisin

Oliko tästä ohjeesta sinulle apua?

Ei yhtään

Todella paljon

Miksi ei?

Kerro mitä etsit tästä ohjeesta. Parannamme ohjeita palautteiden perusteella. Huomioithan, että emme vastaa tämän ohjepalautteen kautta jätettyihin yhteydenottopyyntöihin.
Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme klikkaamalla tästä >

Kiitos vastauksestasi!