Apua Elisa Viihde Online -nettivuokraamon käyttämiseen

Tältä sivulta löydät ohjeita Elisa Viihde Online -nettivuokraamon käyttämiseen ja ongelmatilanteisiin.

Tunnukset, PIN-koodi ja rekisteröinti

Rekisteröityminen ja palvelun käyttö tapahtuu osoitteessa http://online.elisaviihde.fi/. Samassa paikassa voit vaihtaa salasanasi, jos se on unohtunut.

Voit käyttää palvelua myös olemassa olevilla Elisa Viihde -tunnuksillasi.

PIN-koodi

Saat PIN-koodin rekisteröitymisen yhteydessä tilausvahvistuksessa sähköpostiisi. Jos et löydä sähköpostistasi tilausvahvistusta, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Elisa Viihde -asiakkaana voit tarkistaa ja vaihtaa PIN-koodin myös OmaElisasta. Jos et ole Elisa Viihde -tilaaja vaan käytössäsi on ainoastaan Elisa Viihde Online -nettivuokraamo, voit tarkistaa PIN-koodisi asiakaspalvelustamme.

Nettivuokraamo - Tekniset vaatimukset

  • Kiinteä laajakaistaliittymä, jonka latausnopeus on vähintään 2Mbit/s. Kuvanlaatu mukautuu yhteyden katseluhetken nopeuden mukaan ja paras laatu saavutetaan yli 8 Mbit/s yhteydellä. Kuva on nopeilla yhteyksillä parhaimmillaan HD-laatuista. Ääni on 48 kHz stereoääntä (192 kbps). 
  • PC-tietokone (Windows XP tai uudempi), jonka prosessointiteho on riittävä videon purkuun ja käyttöjärjestelmä ja näyttölaite tukee HDCP-suojausta.
  • Ajantasainen selain (IE9 tai uudempi, tuore Firefox tai Chrome), johon asennettu Microsoft Silverlight -selainlisäosa.
  • Voit asentaa Microsoft Silverlight -ohjelmiston osoitteesta www.microsoft.com/getsilverlight/‎.
  • Huom! Nettivuokraamo ei toimi Apple Mac -tietokoneella.

Tarvitsetko apua Silverlightin kanssa? Omaguru auttaa!

Mestis - Tekniset vaatimukset

  • Laajakaistaliittymä, jonka latausnopeus on vähintään 2 Mbit/s.
  • Tietokone, jonka prosessointiteho on riittävä videon purkuun.
  • Ajantasainen selain (IE 9 tai uudempi, tuore Firefox, Chrome tai Safari).
  • Tietokoneen lisäksi Mestistä voi katsoa myös Apple iPad- ja iPhone-laitteiden selaimilla (esim. Safari) menemällä laitteella osoitteeseen online.elisaviihde.fi/mestis.
  • Elisa Viihde Online käyttää Microsoft Silverlight -selainlisäosaa ainoastaan elokuville. Mestis-otteluissa käytössä on HTML5- tai Flash-soitin riippuen käytössäsi olevan selaimen tukemista ominaisuuksista. 

Lue myös:
Elisa Viihde Online: Mestis-toiminnallisuuskuvaus 1.11.2013

Mestis - Laskutus ja maksutavat

Jos sinulla on Elisa Viihde tilattuna jo ennestään, Mestiksen lasku tulee osana Elisa Viihteesi laskua. Mestiksen maksut voit tarkistaa saamsi laskun erittelystä.

Jos sinulla ei ole Elisa Viihdettä, vaan olet tilannut pelkän Mestiksen, laskusi toimitetaan samaan sähköpostiosoitteeseen, jonka olet antanut rekisteröityessäsi Elisa Viihde Online -nettivuokraamoon.

Voinko testata leffatoiston toimivuutta ennen vuokraamista?

Kun painat "Vuokraa"-painiketta, avautuvassa näkymässä on testivideo. Testivideolla voit testata tietokoneen, selaimen ja verkkoyhteyden toimivuuden palvelun kanssa.

Miten vaihdan kieltä?

Paina sinistä i-painiketta toiston aikana. Avautuvasta valikosta löydät kieliasetukset, jos elokuvassa on tarjolla useita eri kieliä.

Suomeksi puhuttujen lastenohjelmien kuvauksessa on maininta "PUHUMME SUOMEA!".

Mitä jos en saa videota toistettua tai se pätkii?

1: Paranna langattoman verkon tai mobiililaajakaistan kuuluvuutta

Langaton verkko

  1. Siirrä kone lähemmäs modeemia tai kokeile toistamista modeemin kanssa samassa huoneessa.
  2. Nosta modeemi ylemmäs. Kaapit ja muut edessä olevat esteet voivat huonontaa kuuluvuutta.

Mobiililaajakaista

  1. Mobiililaajakaistayhteys on usein hitaampi kuin kiinteä yhteys. Jos kuuluvuus on heikko, kokeile vaihtaa paikkaa, jossa katsot videota. Kuuluvuus voi vaihdella rajusti varsinkin liikkuvassa junassa tai autossa.

2: Kokeile toista selainta

Toisto on tuettu Internet Explorer, Firefox ja Chrome -selainten tuoreilla versioilla, mutta Silverlight-lisäosa saattaa joissain koneissa toimia yhdessä selaimessa paremmin kuin toisissa. Varmista myös, että käytät tuoreinta selainversiota.

3: Sulje ylimääräiset ohjelmat

Videon purku ja toisto etenkin korkeammilla tarkkuuksilla vaatii paljon tehoa. Esimerkiksi ajastettu virustorjunnan skannaus tai muut raskaat sovellukset voivat aiheuttaa toiston pätkimistä. Prosessoritehosta johtuvia ongelmia esiintyy erityisesti vanhemmilla tietokoneilla

4: Käynnistä koneesi uudelleen

Sammuta koneesi ja käynnistä se uudestaan. Yllättävän moni toisto-ongelma ratkeaa tällä yksinkertaisella keinolla.

5: Käynnistä modeemisi uudelleen

Sammuta modeemistasi virta, odota 10 sekuntia ja käynnistä modeemi uudestaan. Saatuasi internetyhteyden takaisin toimintaan, kokeile uudestaan.

Virheilmoitukset 

Toisto-ohjelma antaa virheilmoituksen 3222

Varmista, että tietokoneessasi on uusin Silverlight-versio. Voit tarkistaa ja tarvittaessa päivittää sen osoitteesta www.microsoft.com/getsilverlight/‎.

Varmista seuraavilla ohjeilla, että Silverlightin asetuksesi ovat kunnossa (valikkojen nimet suluissa englanniksi):

  1. Klikkaa Käynnistä (Start)
  2. Valitse Kaikki Ohjelmat (All Programs)
  3. Valitse kansio Microsoft Silverlight
  4. Käynnistä Microsoft Silverlight -ohjelma
  5. Siirry välilehdelle Toisto (Playback)
  6. Varmista, että raksi on valittuna kohdassa Salii suojatun sisällön toistoon vaadittavien sovellusosien lataaminen ja päivitykset (Enable download and updates to components required for protected content playback)

​Käy "Mitä jos en saa videota toistettua tai se pätkii" -ohjeen kohdat 1-5 läpi.

Toisto-ohjelma antaa virheilmoituksen 6013

Virheilmoitus johtuu tyypillisesti siitä, että Silverlightin käyttämä väliaikainen "mspr.hds" -tiedosto on vioittunut. Ongelma ratkeaa uudelleennimeämällä kyseinen tiedosto seuraavasti:
 
Selaa kansioon:
C:\Users\[käyttäjätunnus_jolla_olet_kirjautuneena_tietokoneellesi]\AppData\LocalLow\PlayReady
ja siirry alla olevan ohjeen kohtaan 5. Vaihtoehtoisesti voit etsiä kansion näin:
 
  1. Paina Windows-näppäintä ja pidä se pohjassa, paina samalla R-näppäintä.
  2. Kirjoita suorituskenttään %programdata% ja klikkaa OK.
  3. Avaa Microsoft-kansio.
  4. Avaa PlayReady-kansio.
  5. Kansiosta löytyy "mspr.hds" -niminen tiedosto, klikkaa tiedostoa hiiren oikealla painikkeella ja valitse "nimeä uudelleen".
  6. Kirjoita nimeksi jokin muu nimi, esim. msprVANHA ja paina Enter

Jos uudelleennimeäminen ei onnistu, sulje kaikki selainikkunat ja yritä nimeämistä uudelleen. Tarvittaessa varmista, että olet kirjautunut tietokoneellesi järjestelmänvalvojan oikeuksilla.

Kun tiedosto on nimetty uudelleen, sulje kaikki selainikkunat, avaa selaimesi uudelleen ja yritä elokuvan katsomista uudelleen.

Katselua aloittaesa Silverlight kysyy "haluatko näyttää suojatun sisällön", vastaa myöntävästi, jonka jälkeen elokuva lähtee toimimaan.

Toisto-ohjelma antaa virheilmoituksen 6030

Nettivuokraamoa ei voi tällä hetkellä käyttää Apple Mac -tietokoneella. Käytä mahdollisuuksien mukaan Microsoft Windows -käyttöjärjestelmällä varustettua tietokonetta videon katseluun.

Virheilmoitus voi johtua myös siitä, että Silverlight ei voi varmistaa näyttölaitteen suojaustukea. Irrota ulkoinen näyttö tai vaihda HDMI-kaapelia ja yritä uudelleen.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos nämä ohjeet eivät auttaneet kohtaamassasi ongelmassa palvelun käytössä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

‹ Takaisin

Oliko tästä ohjeesta sinulle apua?

Ei yhtään

Todella paljon

Miten voimme parantaa tätä ohjetta?

Huomioithan, että emme käsittele tätä kautta tulevia liittymämuutos- tai yhteydenottopyyntöjä.
Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme >

Kiitos vastauksestasi!

Oletko jo tutustunut Palstaan? Tervetuloa keskustelufoorumillemme kysymään neuvoja, antamaan palautetta ja tapaamaan elisalaisia asiantuntijoita.